Monday, October 5, 2009

4. Loeng, Sotsiaalse võrgu analüüs Matt Webbi kriteeriumite järgi

See, et vene keeles kõnelevate inimeste seas www.odnoklassniki.ru on üks populaarsemaid sotsiaalvõrke ei ole mingi saladus. On veel vkontakte.ru, mis on ajalooliselt isegi varem turule tulnud (varem, kui odnoklassniki.ru, mitte classmates.com, millest odnoklassniki.ru oli maha kopeeritud), aga kuna mul ei ole sellega väga suurt kokkupuudet olnud, siis analüüsil peatan ikkagi odnoklassniki.ru veebil.
Niisiis, odnoklassniki.ru Matt Webbi kriteeriumite valguses:
Identiteet - kuna see veeb on orienteeritud enamasti oma tuttavate leidmiseel, siis on kasutusel päris nimed, mõned üksikud küll kasutavad hüüdnimesi, aga neid on väga vähe. Avataarideks jällegi on enamasti iseenda pildid, et inimesi saaks ära tunda, isegi kui neil nimi muutus.
Kohalolek - kasutajad näevad, kui keegi on parajasti sisse logitud. Lisaks saab vaadata ajaloost kes ja mis kell on kasutaja ankeedi külastanud. Teiste ankeetide külastamist saab muidugi salastada, aga seda ainult tasulise sms-i teel.
Suhted - on näha kes on kasutaja sõbrad, ning sellest on mindud tase sügavamale ning on näha ka sõprade sõpru (mis vahest võib ulatuda tuhandetesse).
Vestlused - on olemas sõnumite saatmise võimalus, mis käib reaalajas. Enamasti läbi niisuguste sõnumite vahetamise käibki kasutajate omavaheline vestlus.
Rühmad - nagu veebi nimetus ütleb, põhirõhk on tehtud koolivendade leidmiseks, kes on õppinud ühes koolis, klassis jne. Hiljem tekkisid ka teised rühmad, mis koondasid kasutajaid huvide järgi.
Reputatsioon - päris niisigist asja ei ole. Tinglikult selleks võib pidada hinndeid, mis on pandud kasutaja fotodele teiste kasutajate poolt.
Jagamine - peamiselt kasutajad jagavad teistega oma fotosid, millega nad näitavad kus nad on olnud, mida on teinud. Veel siia võiks tuua näite, kui teatud kamp teeb enda rühma, ning omavahel rühma sees otsustavad millal ja kus toimub järgmine sporditreening.

Analüüs ei ole küll väga pikk ja sisukas, aga seda vist polegi nõutud :)

No comments:

Post a Comment