Wednesday, March 22, 2017

"The Case for Copyright Reform", arvamused kahest peatükist

Olen üldiselt nõus Piraatide partei ettepanekutega. Paraku mul puudub juriidiline haridus, et tõlgendada kuivõrd reaalne see on, aga tava inimesena tundub, et tegu on heade ettepanekutega.

On üsna loomulik, et kui ma tahan kasutada kellegi teost oma arvamuse/nägemuse väljendamiseks, siis ma võiks seda teha – näiteks panna enda referaati kellegi oma pildi. Ma ei näe selles probleemi, kui koos pildiga ma panen kirja ka autorluse, või mõni muu viide, kust on pilt saadud. Kui ma ei teeni selle referaadiga raha, siis minu arust see on okei. Oma asi muidugi, kui ma teen oma video ning lisan sinna taustaks mingi tuntud muusika. Kui ma teen seda ainult sõpradele näitamiseks, siis nagu ka ei ole probleemi. Aga kui ma laen seda videot YouTube-i, see korjab miljoneid vaatamisi ning toob mulle raha sisse, siis võiks juba tekkida küsimus, kas ilma selle muusikata oleks ma teeninud nii palju raha… Ühesõnaga olen nõus sellega, et mittekommerts otstarbeks võib kasutada kultuurilisi teoseid. Teised ettepanekud ka tunduvad head, aga see osutus kõige südamelähedasem.


Olen läbi lugenud ka peatüki, kus nad toovad näiteid erinevatest töödest, mis uurisid artistide heaolu ajast, kus peer-to-peer võrgud leidsid laiemat kasutamist. Vast kõik on kuulnud väiteid, et erinevad failijagamis süsteemid teevad artiste vaeseks. Need uurimistööd on aga tõestanud, et ajaga artistid just hakkasid rohkem teenima, enamasti läbi kontsertide (võttes muusikuid näiteks), sest tänu jagamissüsteemidele nende tuntus kasvas mitu korda ja rohkem inimesi soovisid neid päris elus kuulata. Küll aga kellel jäi vähem raha on muusikaplaatide tootjad, kuna tänu faili jagamissüsteemidele inimesed hakkasid vähem plaate ostma. Aga see ei ole kooskõlas väidega, nagu artistid teeniksid vähem – vähem teenisid vahendajad, kes on harjunud raha lõikama levitades muusikat, ning „artistid jäävad vaeseks“ väidega nad lihtsalt kaitsevad oma raha, ei olles suutelised muutuda koos muutuva maailmaga. Ma olen ka harjunud, et lapsepõlves küsisin jäätiseraha vanematelt, aga ajaga olen arenenud ja saan jäätiseraha teistmoodi kätte, seda soovitan neilegi. :)

No comments:

Post a Comment