Tehnoloogia/teenus mis on siiamaani kasutusel.
Kõige tüüpilisem näide peaks olema e-post. See tekkis juba
seitsmekümnendatel ja on siiamaani aktuaalsemaid Interneti teenuseid. Ajaga on küll
muutunud kasutamis viis, kirjade sisu vormistus ning kasutajate arv, aga sisu
on ikka sama: saadetakse mingi sõnum e-posti aadressile. Algsed meili kliendid
olid tekstipõhised, ehk kogu kirja kirjutamise/saatmise/vaatamise protsess oli
käsurea põhine, hiljem tekkisid graafilised meilikliendid ja veebipõhised
meilikeskkonnad, mis kindlasti oli selle teenuse levimiseks kaasaitajaks, kuna enamus
kasutajad ei jaga käsurea kasutamist, lihtsama graafilise interfeisiga enamus
aga saavad hakkama. Muutus ka vorming, arusaadavalt esimesed kirjad olid ainult
teksti sisaldavad sõnumid, tänapäevased võimaldavad aga üsna palju
kujundamisvõimalusi (igasuguseid fonte, pilte jne). Kasvanud on ka kasutajate
arv, seda eelkõige arvutite levikuga, kuna enamus kodudes (pean silmis ikka
arenenumad riigid) on internetiühendusega arvutid olemas. Ja kellel ei ole,
saab seda kasutada kas raamatukogus või mõnes muus avalikus interneti punktis.
Kasutajate arvu kasvuga aga tuli suuremaid e-posti teenuse kurjusi – SPAM. Algselt
e-posti kasutajaid oli vähe ja reklaami laialdane saatmine ei oleks nii tulukas
(samas tol ajal loeti enamus kirju läbi, seega kui SPAM oleks kohale jõudnud,
see oleks ka läbi loetud, ehk efektiivsus oleks olnud suurem). Mida rohkem on
kasutajaid, seda rohkem on info tarbijaid ja seda kasutavad mitte soovitud
reklaami saatjad, ehk inimesed kes massiliselt saadavad reklaami laialai –
spammerid. Kuna kasutusel on väga massilised saatmised ja neid saatjaid on ka
väga palju, siis ligikaudselt üle 95% kõikidest e-kirjadest on sisulised SPAM-kirjad.
Aga vaatamata sellele (ja ka tänu SPAM-filtrite olemas olule) e-posti teenus
eksisteerib ja selle tulevast surma pole näha.
Nähtus mis on kadumas: arvutite interneti ühendumine läbi
modemi.
See on muidugi kahe otsaga asi, nimelt paljud arvutid ka
tänapäeval võivad istuda internetis läbi telefoni, tõsi küll läbi
mobiiltelefoni ja tegemist on ka digitaalse võrguga. Aga analoogvõrgud
laiatarbe kasutusest on küll ära kadunud. Interneti algusaegadel see oli kõige
levinum viis ühendada oma arvuti võrku, sest telefoni side oli odav
(suhteliselt) ja massiliselt levinud, seega juurdepääsu barjääriks oli ainult
vastav tehnika olemasolu, mis oli ka iseenesest mõistetav, sestap kuidas sa
muidu Interneti teenuseid kasutad. Seda sai kasutada Internet Service Provider
(ISP) sissehelistamiseks, mille tulemuseks seansi kestel oli sissehelistajale
eraldatud IP-aadress ja ta sai kasutada Inerneti teenuseid. Sai ka
sissehelistada teisele tavakasutajale tekstisõnumeid või faile vahetada
(vastava softi olemasolul), või sissehelistada BBS-le ja sealt faile tõmmata (ja/või
üleslaadida) ja FidoNET-i tellitud gruppide uusi sõnumeid alla laadida (ja/või oma postitused
üleslaadida). Sidekanali loomiseks oli kasutusel modemid (MOdulator DEModulator)
ehk seadmed mis konvertisid arvutui digitaalsignaali analoogsignaaliks ja teisel
otsal vastupidi. Ühenduse loomise ajal kasutajad kuulsid omapärast sümfooniat, ja
seda heli paljud kasutajad assotsieeruvad tollaaegsete arvutisidetehnoloogiatega
(https://www.youtube.com/watch?v=gsNaR6FRuO0).
Kuna kasutusel oli analoogliin, siis seda sai kasutada ainult üksi, ehk siis
kui arvuti sideseanss oli käimas, siis seda sama liini (aga enamasti kodudes
oli ainult üks telefoni liin) ei saanud kasutada kõne sideks, mis tihtipeale
tekitas lähedaste pahandust. Ajaga arenesid muud sidetehnoloogiad, igasugused
lairiba ühendused ja ka mobiilside ühendused, mis järg järgult tõrjusid välja
analoog modemeid, pakkudes paremat side kvaliteeti ja märkimisväärselt
suuremaid kiirusi.
No comments:
Post a Comment